About The Journal
"SANGKHAKALA" refers to the shell horns that blown regularly to convey certain messages. In accordance with the meaning, this journal is expected to become an instrument in the dissemination of archaeological information to the public which is published on an ongoing basis. Berkala Arkeologi Sangkhakala is a peer-reviewed journal published biannual by the Balai Arkeologi Sumatera Utara in May and November. The first edition was published in 1997 and began to be published online in the form of an e-journal using the Open Journal System tool in 2015. Berkala Arkeologi Sangkhakala aims to publish research papers, reviews and studies covering the disciplines of archeology, anthropology, history, and ethno.
"SANGKHAKALA" mengacu pada cangkang tanduk yang ditiup secara teratur untuk menyampaikan pesan tertentu. Sesuai dengan maknanya, jurnal ini diharapkan dapat menjadi sarana dalam penyebaran informasi kepurbakalaan kepada masyarakat luas yang dipublikasikan secara berkelanjutan. Berkala Arkeologi Sangkhakala adalah jurnal peer-review yang diterbitkan dua kali setahun oleh Balai Arkeologi Sumatera Utara pada bulan Mei dan November. Edisi pertama terbit pada tahun 1997 dan mulai dipublikasikan secara online dalam bentuk e-journal dengan menggunakan tool Open Journal System pada tahun 2015. Berkala Arkeologi Sangkhakala bertujuan untuk menerbitkan makalah penelitian, review dan kajian yang meliputi disiplin ilmu arkeologi, antropologi, sejarah, dan etno.
Focus
The Berkala Arkeologi Sangkhakala is an online and printed scientific publication edited and published by Balai Arkeologi Sumatera Utara.
The Berkala Arkeologi Sangkhakala offers a space to disseminate quality scientific works concerning basic or applied, experimental, epistemological and descriptive research on Archaeology, Anthropology, Ethnography, History and, its corresponding fields, and particularly cultural science from a archaeological perspective.
We are seeking to learn about how people lived in the past and how people in the present interpret to the past for the future. The scientific studies relating to this matter include:
- Past cultural material production, consumpsion and distribution
- Religion and symbol of the past
- Specific cultural dispersal
- Human migration
- Culture Resources Management
- Public Archaeology
- Thematic and specialised archaeology
- etc.
Berkala Arkeologi Sangkhakala prioritizes the publication of scientific contributions that explore the possibilities that archaeology, in its constant development, make to the field of culture.
We aim to be a credible and free of charge platform for publishing scientific articles on the disciplines of archaeology.
Berkala Arkeologi Sangkhakala adalah publikasi ilmiah online dan cetak yang disunting dan diterbitkan oleh Balai Arkeologi Sumatera Utara.
Berkala Arkeologi Sangkhakala menawarkan ruang untuk menyebarluaskan karya ilmiah yang berkualitas tentang penelitian dasar atau terapan, eksperimental, epistemologis dan deskriptif tentang Arkeologi, Antropologi, Etnografi, Sejarah dan bidang-bidang terkait, dan khususnya ilmu budaya dari perspektif arkeologi.
Kami berusaha untuk belajar tentang bagaimana orang hidup di masa lalu dan bagaimana orang di masa kini menafsirkan masa lalu untuk masa depan. Kajian ilmiah yang berkaitan dengan hal tersebut antara lain:
- Produksi, konsumsi dan distribusi materi budaya masa lalu
- Religi dan simbol masa lalu
- Penyebaran budaya tertentu
- Migrasi manusia
- Manajemen Sumber Daya Budayat
- Arkeologi Publik
- Arkeologi tematik dan khusus
- dan lain sebagainya.
Berkala Arkeologi Sangkhakala memprioritaskan publikasi kontribusi ilmiah yang mengeksplorasi kemungkinan-kemungkinan yang dibuat arkeologi, dalam perkembangannya yang konstan, di bidang budaya.
Kami bertujuan untuk menjadi platform penerbitan non-profit yang kredible di dalam disiplin ilmu arkeologi.
Scope
The Berkala Arkeologi Sangkhakala it is a biannual publication. Focused on the area of Cultural Sciences, it publishes open without APC (Article Processing Charge), interdisciplinary contributions that address aspects related to archaeology and cultural science.
The Journal is directed at the entire national and international scientific community in particular the peer-reviewers, authors, and readers.
Berkala Arkeologi Sangkhakala has been published for free by print means since 1997. In addition, it comes online in different formats (pdf. and .html) since 2015, and retrieval systems (DOI) to facilitate its visibility and retrieval. The Journal is indexed in various databases, directories.
Berkala Arkeologi Sangkhakala terbit dua kali setahun. Berfokus pada bidang Ilmu Budaya, ia menerbitkan terbuka tanpa APC (Article Processing Charge), kontribusi interdisipliner yang membahas aspek-aspek yang berkaitan dengan arkeologi dan ilmu budaya.
Jurnal ini ditujukan pada seluruh komunitas ilmiah nasional dan internasional khususnya para peninjau sejawat, penulis, dan pembaca.
Berkala Arkeologi Sangkhakala telah diterbitkan secara gratis melalui media cetak sejak 1997. Selain itu, tersedia online dalam berbagai format (pdf. Dan .html) sejak 2015, dan sistem pengambilan (DOI) untuk memfasilitasi visibilitas dan pengambilannya. Jurnal diindeks di berbagai database, direktori.
The Berkala Arkeologi Sangkhakala was published for the first time in 1997 in a A5 paper size and contains 4 scientific articles. Subsequently in 2006, the print format changed to A4 size with a photo on the cover page. Towards the preparation for accreditation, the Berkala Arkeologi Sangkhakala replaced the numbering system in journals more systematically starting with Volume 14 Number 2 of 2011. Next in 2012, the Berkala Arkeologi Sangkhakala changed the appearance of the journal in print format in accordance with the accreditation provisions which displayed the article title on the cover page . The use of the Open Journal System was piloted in 2015 using the default display of OJS version 2.8. Journal page views were gradually improved over the years 2017-2018. The implementation of the Open Journal System in the Archeology of the Trumpets was improved in 2019 by updating to version 3.1. In 2020 starting with Volume 23, Number 2 Berkala Arkeologi Sangkhakala has added its publication formats to .epub and .html to expand the reach of its information dissemination. In addition, in 2020, the reach of information related to journals will also be expanded to the realm of social media through Facebook, Twitter and Instagram accounts.
Jurnal Berkala Arkeologi Sangkhakala terbit untuk pertama kalinya pada tahun 1997 dalam format cetak berukuran kertas A5 dan memuat 4 artikel ilmiah. Selanjutnya pada tahun 2006, format cetak berubah menjadi berukuran A4 dengan foto pada halaman sampulnya. Menuju persiapan akreditasi, Berkala Arkeologi Sangkhakala mengganti sistem penomoran pada jurnal dengan lebih sistematis yang dimulai dengan Volume 14 Nomor 2 tahun 2011. Berikutnya pada tahun 2012, Berkala Arkeologi Sangkhakala merubah tampilan jurnal dalam format cetak sesuai dengan ketentuan akreditasi yang menampilkan judul artikel pada halaman sampul. Penggunaan Open Journal System mulai diujicobakan pada tahun 2015 dengan menggunakan tampilan default OJS versi 2.8. Tampilan laman jurnal diperbaiki lebih baik secara bertahap selama tahun 2017-2018. Penerapan Open Journal System pada Berkala Arkeologi Sangkhakala diperbaiki pada tahun 2019 dengan mengupdate ke versi 3.1. Pada tahun 2020 mulai dengan Volume 23, Nomor 2 Berkala Arkeologi Sangkhakala menambah format terbitannya ke dalam .epub dan .html untuk memperluas jangkauan penyebaran informasinya. Selain itu pada tahun 2020, jangkauan informasi berkaitan dengan jurnal diperluas juga ke ranah media sosial melalui akun facebook, twitter, dan instagram.
Call for articles
The journal will call for articles every six months. In addition, it will publish previews of the following article, indicating the date on which the submission of proposals will be accepted so that authors interested in sending their proposals can find out about the topics in advance.
All originals, regardless of the section to which they are submitted, must be sent within the open period for each call for papers. Submissions outside the period indicated in each case will not be processed.
Step 1. Initial check
Once the period established for the call for articles is closed, the Editorial Committee, through the section editors, carries out a first review of the article to check that it rigorously and completely complies with the publication standards.
Even if an article has been sent at the beginning of the period of call for articles, this first check that starts the editorial process will not be carried out, for any of the sections, until the period of reception of originals is closed.
Depending on this first evaluation, it may happen:
- The article meets all editorial, thematic and formal criteria determined by the journal. Go to the review process (Go to step 2)
- The article does NOT meet one or several editorial, thematic and/or formal criteria. The article is returned to its authors.
Step 2. Submission to review
The article is submitted by the editors for external evaluation to at least two reviewers.
Step 3. Review Process
Once the review accept the assessment of the original documents, they undertake to submit the assessment result within 3 weeks of having received notification.
For the review process, the evaluators use the following which they complete through the OJS platform, guaranteeing the registration and traceability of the process.
If the reviewer cannot carry out the review for any justified reason, the Editorial Board will appoint another reviewer via the editor of the section. The status of appointed reviewers can be viewed by the authors in the submission record, as can the rest of the process. When more than one assessment is cancelled, this can affect the maximum time periods established in the “Review periods” section. The author will be notified of these circumstances so that they can decide whether to continue the process or to submit it to another publication.
Step 4. Editorial decision
Once the corresponding assessments are received, the editors will take the final decision on whether to accept or reject the work. The editors will send the work to new reviewers in the event of any doubt or controversy.
Finally, the Editorial Board will issue the final judgement, which may be:
- Accepted without any amendments. The article is publishable. No changes are required (minor changes may be requested by the Editorial Board during the layout and proofreading if they are considered to be necessary)..
- Accepted with minor changes. The article is accepted but the author must amend minor problems that are detailed in a report sent by the editor of the section at the proposal of the assessors. The author will amend and upload the corrected version of the article. Important: you do not need to create a new submission to upload the article’s latest version. It will be uploaded in the same space as the first submission. The amendments will be collated by the editor of the section to check if the correct amendments have been made. Should the contrary occur, the articles will be sent back to the author.
- Accepted with big changes. The article is interesting and has been accepted, but substantial changes that affect important parts of the text need to be made for it to be published. Suggestions on the amendments to be made are detailed in a report by the editor of the section at the proposal of the assessors. The author will make the amendments and upload a corrected version of the article. Important: you do not need to create a new submission to upload the latest version. The document will be uploaded as a corrected version in the same space as the first submission. Other versions of these articles accepted with big changes will be revised by the assessors to check if the amendments have been made. If the revision does not incorporate the amendments or requested corrections, an unfavourable report will be sent and the article will be rejected.
- Rejected. The article is inadequate and is not publishable. The article is returned to its author and filed in the journal’s submissions. The procedure closes. Articles that are rejected may not be resent to the journal.
The author will receive an express notification by email with the report issued by the Editorial Board as well as the assessments of the reviewers. You can consult said report and assessment via the editorial management system of the journal’s editorial, in the record associated with your submission.
Claims and complaints: The authors may transfer their complaints and / or complaints about the procedure and results of the evaluation through the contact systems available in the system of notifications of submission and follow-up of the article. The editors will respond to these complaints, suggestions or claims through this system that allows the traceability of the process. The final resolution issued by the editors will be unappealable and will end the claim process.
Step 5. Layout and proofreading
The articles that are accepted for publication will be sent to the layout editor. Once the layout has been carried out, it will be sent to be proofread by the author. The author has a maximum of 7 days to complete and send the proofread version.
No changes whatsoever can be made to the content or any substantial aspect of the text during the proofreading. Amendments can only be made during the layout process. Thus no references or additional parts can be included in the document. The review solely aims to detect any typing error or problem with the writing style or layout and give the text the final go ahead. Editorial regulations state that authors previously need to authorise the publication of the articles. The document is still considered to be a draft and may contain errors which must be amended in subsequent versions; therefore, the author must refrain from disseminating the article during this period.
The whole process of communication and submission of samples will be executed on the editorial management platform.
Proofreading will be carried out on a pdf draft document. Mistakes will be marked in colour or by adding comments (notes) to show the errors and the appropriate amendments to be made. Pdf software such as Adobe Writer, Adobe Professional or other similar programmes can be used to correct the mistakes. Should you not have these programmes, print the pdf document, correct the mistakes with clear handwriting and accurately showing the location of the corrections, scan it and send it in pdf format as an optimised document so that it doesn’t weigh more than 5 Mb.
Step 6. Publishing
Once the proofreading has been corrected, the articles will be scheduled for the issue which the Editorial Board considers appropriate (see section “agenda planning”). The author will be notified on the aforesaid decision.
However, a pre-print version may also be published in order to facilitate the article’s dissemination. Authors will be encouraged to self-file on all the information-sharing platforms and personal spaces they feel appropriate to boost the publication’s dissemination.
Planning of the Publication Schedule of the articles
The Editorial Board reserves the right to publish the accepted articles in the issue of the Journal that they consider appropriate, according to the following criteria:
- Relevance of the article in terms of the subject of the monograph.
- The number of articles previously scheduled for a particular issue.
Under no circumstances can an accepted article be scheduled for longer than 6 months from the date when the final report is sent.
Pengajuan Artikel
Jurnal akan memberitahukan melalui pengumuman di website tentang pembukaan pengajuan (submission) artikel setiap 6 bulan sekali.
Semua dokumen asli, terlepas dari bagian mana diajukan, harus dikirimkan via online melalui OJS jurnal, dan diajukan selama masa pembukaan pengajuan artikel. Artikel yang diajukan setelah masa pembukaan pengajuan artikel ditutup, akan diproses pada masa penerbitan selanjutnya.
Step 1. Pemeriksaan Awal
Setelah masa pengajuan artikel ditutup, Dewan Redaksi melalui Editor dan Editor Bagian akan melakukan tinjauan pertama pada naskah secara ketat sesuai dengan standar publikasi Berkala Arkeologi Sangkhakala.
Tinjauan pertama atas naskah masuk akan dilakukan setelah masa pengajuan ditutup, termasuk apabila terdapat naskah yang lebih awal masuk ke Dewan Redaksi sebelum dibukanya masa pengajuan artikel.
Adapun keputusan yang dapat terjadi pada saat pemeriksaan pertama adalah:
- Artikel tersebut MEMENUHI semua kriteria yang ditetapkan oleh Dewan Redaksi Berkala Arkeologi Sangkhakala baik dari segi redaksional maupun formal. Dilanjutkan ke proses review (Langkah 2).
- Artikel TIDAK memenuhi kriteria redaksional maupun formal dari ketetapan Dewan Redaksi Berkala Arkeologi Sangkhakala. Artikel akan dikembalikan ke penulis untuk diperbaiki sesuai ketentuan.
Step 2. Pengajuan artikel ke mitra bebestari
Artikel yang telah diajukan oleh penulis akan diserahkan editor kepada mitra bebestari untuk direview. Setiap artikel setidaknya akan direview oleh dua mitra bebestari.
Step 3. Proses Review
Setelah mitra bebestari menerima naskah asli dari editor, dalam waktu 3 minggu setelah pemberitahuan, naskah tersebut harus dikembalikan dengan hasil review.
For the review process, the evaluators use the following which they complete through the OJS platform, guaranteeing the registration and traceability of the process.
Apabila Mitra bebestari dengan alasan yang masuk akal tidak dapat melakukan review, maka, Dewan Redaksi akan menunjuk mitra bebestari lain. Status review artikel akan dapat dilihat oleh penulis melalui catatan pengajuan (submission record). Apabila terdapat lebih dari satu penilaian review dibatalkan, maka hal ini dapat memengaruhi proses penerbitan artikel. Penulis akan diberikan pemberitahuan terkait hal tersebut, sehingga penulis dapat memutuskan untuk melanjutkan proses atau mengirimkannya ke jurnal yang lain.
Step 4. Keputusan Editorial
Setelah hasil review diterima oleh, Editor akan memutuskan untuk menerima atau menolak hasil penilaian mitra bebestari. Apabila Editor menolak, ragu-ragu atau terdapat kontroversi dalam penilaian, maka artikel akan dikirimkan kepada mitra bebestari lain sebagai bahan pertimbangan keputusan.
Adapun keputusan akhir yang akan dikeluarkan oleh Dewan Redaksi dapat berupa:
- Menerima tanpa adanya perbaikan. Artikel tersebut layak diterbitkan. Perbaikan minor mungkin akan terjadi selama proses layout dan proofreading.
- Diterima dengan perbaikan kecil. Artikel tersebut diterima, tetapi penulis harus melakukan perbaikan kecil sesuai dengan saran dari mitra bebestari yang dikirimkan oleh editor. Dengan demikian, penulis diwajibkan untuk memperbaiki, dan selanjutnya mengunggah artikel hasil perbaikan. Penting dicatat: Anda tidak perlu membuat pengajuan baru (new submission) untuk dapat mengunggah perbaikan artikel. Artikel tersebut akan diunggah dalam ruang yang sama dengan artikel asli saat dikirimkan. Perbaikan artikel akan diperiksa oleh Editor Bagian, apakah sudah sesuai dengan hasil review dari mitra bebestari. Apabila belum sesuai, maka artikel akan dikembalikan kepada penulis.
- Diterima dengan perbaikan besar. Artikel tersebut sebetulnya menarik dan pantas untuk diterbitkan, tetapi diperlukan perbaikan yang bersifat substansial yang berpengaruh pada bagian penting dalam artikel tersebut. Saran-saran perbaikan dari mitra bebestari akan dibuat detil, dan penulis diharuskan untuk memperbaikinya sesuai dengan saran tersebut. Kewajiban penulis berikutnya adalah mengunggah naskah yang telah diperbaiki tersebut. Penting dicatat: Anda tidak perlu membuat pengajuan baru untuk mengunggah artikel hasil perbaikan. Artikel yang telah diperbaiki tersebut akan diunggah pada ruang yang sama dengan artikel asli saat pertama kali diajukan. Artikel yang membutuhkan perbaikan substansial akan diperiksa kembali oleh mitra bebestari untuk melihat apakah perbaikan pada artikel tersebut telah sesuai. Apabila artikel tidak memenuhi saran perbaikan dari mitra bebestari, maka artikel akan ditolak untuk diterbitkan.
- Ditolak. Artikel secara keseluruhan tidak memenuhi persyaratan untuk diterbitkan di Jurnal Berkala Arkeologi Sangkhakala. Artikel tersebut akan dikembalikan ke panulisnya. Prosedur ditutup, dan proses penerbitan artikel tidak akan dilanjutkan.
Penulis akan menerima pemberitahuan melalui email berkaitan dengan hasil review dari Dewan Redaksi berkaitan dengan penilaian oleh mitra bebestari. Anda dapat berkonsultasi dan berdiskusi melalui sistem manajemen jurnal dalam catatan naskah pengajuan yang Anda kirimkan.
Klaim dan keluhan: Penulis dapat mengirimkan keluhannya tentang prosedur dan hasil dari evaluasi melalui Kontak dan sistem pemberitahuan terkait pengajuan artikelnya. Editor akan meresponnya, saran, klaim, atau keluhan dari penulis melalui sistem tersebut yang memungkinkan keterlacakan proses. Keputusan akhir dari editor terkait klaim, saran, dan keluhan tidak akan dapat ditarik kembali, dan akan mengakhiri proses klaim tersebut.
Step 5. Layout and proofreading
Artikel yang diterima untuk diterbitkan akan dikirimkan kepada editor layout. Setelah layout dilakukan, maka naskah ini akan dikirimkan kembali kepada penulis untuk diperiksa kembali dalam proses proofreading. Penulis memiliki waktu 7 hari untuk menyelesaikan pembacaan dan melakukan koreksi atas artikelnya, kemudian mengirimkan kembali hasil koreksinya.
Pada proses ini, tidak ada lagi perubahan atau perbaikan yang bersifat substansial mengenai konten artikel. Koreksi dan perbaikan kecil dapat ditambahkan selama proses layout artikel. Dengan demikian, dalam proses proofreading tidak dapat dilakukan penambahan referensi atau bagian tertentu dalam artikel. Koreksi pada proses proofreading tersebut hanya akan berkaitan dengan kesalahan ketik, atau tata letak dan menghasilkan artikel yang siap terbit. Peraturan editorial mengharuskan penulis untuk mengotorisasi artikel tersebut. Artikel yang siap terbit tersebut tidak lain masih berupa konsep yang mungkin masih terdapat kesalahan di dalamnya, dan penulis tidak diperkenankan untuk menyebarluaskannya.
Seluruh proses komunikasi dan pengiriman sampel artikel akan dilakukan dengan sistem OJS.
Proofreading akan dilakukan pada dokumen dengan format file .pdf. Koreksi atas kesalahan yang terjadi akan diberikan tanda dan komentar melalui catatan pada kalimat yang dimaksud. Oleh karena penulis memerlukan perangkat lunak pembaca file .pdf (PDF Reader) yang mendukung perangkat anotasi (annotation), dan pemberian catatan (note) untuk dapat melakukan koreksi pada naskah. Apabila Anda tidak memiliki perangkat lunak tersebut, Anda dapat melakukannya dalam versi cetak, kemudian mengoreksinya dengan tulisan tangan. Hasil koreksi tulisan tangan tersebut selanjutnya dipindai (scan) dan dikirimkan kembali dalam format file .pdf sebagai dokumen yang dapat dioptimalkan sehingga ukuran filenya tidak lebih dari 5 Mb.
Step 6. Penerbitan
Setelah perbaikan pada proses proofreading, artikel akan diagendakan untuk diterbitkan. Penulis akan diberitahukan perihal volume dan nomor terbitannya.
Penulis akan
Agenda penerbitan artikel
Dewan Editor berhak untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan Volume dan nomor tertentu berdasarkan pada hal-hal berikut ini:
- Relevansi artikel pada terbitan khusus dengan tema tertentu
- Jumlah artikel yang didaftarkan untuk nomor tertentu sudah memenuhi persyaratan
Dalam berbagai kondisi, artikel akan diterbitkan dalam Jurnal Berkala Arkeologi Sangkhakala tidak lebih dari 6 bulan dari tanggal review akhir.